30 % rabatt på undersøkelse av nye pasienter

15% studentrabatt på all behandling

Har du tannlegeskrekk? Gratis konsultasjon

Tannimplantat? Gratis konsultasjon

Ønsker du å bli kontaktet av oss?

Visdomstenner

Visdomstenner er de siste tennene som vi får i munnen. De kommer som oftest mellom 18 og 25 år . Det kan forekomme at man ikke får alle fire visdomstenner, eller at man ikke får noen i det hele tatt. Noe kan også mangle anlegg for disse tennene.

Hvorfor får man vondt i en visdomstann?

Siden visdomstennene ligger så langt bak i munnen kan det være vanskelig  å holde rent med tannbørste. Det kan derfor oppstå verk fra tannen. Denne smerten kan komme av ulike årsaker :

• Betent tannkjøtt: Når visdomstennene er på vei opp kan dette ta tid og det kan gjøre vondt i tannkjøttet. Når visdomstannen er på vei opp lages det en liten lomme i tannkjøttet  hvor bakteriene samler seg. Iblandt kan også tannen i den i motsatte kjeve også irritere tannkjøttet såpass at det blir betent.
  • Tannråte ( karies ) i visdomstannen: Det er også veldig lett å få et hull i visdomstannen ettersom de sitter så langt bak og er vansklige å komme til med tannbøste og tanntråd.
  • Cyster: Noen visdomstenner som aldri kommer opp ligger latent i kjevebenet under tannkjøttet og kan også gi problemer i form av cyster som lages rundt tannkronen. Om disse cyster blir store eller betente kan dette skape smerte.

visdomstann

Visdomstenner

Når trekker man visdomstenner?

Man trenger ikke alltid trekke visdomstennene som gjør vondt. Iblandt holder det med å behandle ubehaget og beholdet tannnen . På Rommen Tannlegesenter hjelper vi deg å ta rett valg. Vi gjør en fullstendig undersøkelse av visdomstannen, tar røntgenbilder og diskuterer ulike behandlinger med deg. Om du bestemmer deg å fjerne tannen, kan vi forsikre deg om at dette kan gjøres smertefritt med hjelp av god bedøvelseteknikk. Iblandt sitter visdomstennene godt i kjevebeinet og man må derfor fjerne tannen kirurgisk. Dette kan gjøres av klinikkens oral kirurg helt smertefritt. Du vil da som pasient få del av kostnaden refundert gjennom Helfo. For pasienter med tannlegeskrekk kan du også få beroligende tabletter i forkant som kan hjelpe mot skrekken. Om dette ikke hjelper kan vi også utføre tanntrekking under sedasjon eller narkose i samarbeid med vårt anestesiteam.

Hvordan fjerner man en visdomstann smertefritt?

Vi har lang erfaring med smertefri trekkning av visdomstenner. På Rommen Tannlegesenter utfører vi kun smertefri tanntrekking og bedøver din tann ordentlig før trekkingen utføres. Vår erfarne kirurg forsøker alltid å ta ut din tann uten kirurgi, men iblandt må tannen fjernes kirurgisk. Etter trekkning opplever de fleste noe ubehag. Derfor anbefaler vi smertestillende tabletter i noen dager. Som oftest er man smertefri innen 1 uke. Om man følger kirurgens råd etter operasjon minsker man risikoen med komplikasjoner.

Trekke visdomstann – pris

På Rommen Tannlegesenter får du alltid et skriftlig kostnadsoverslag før tanntrekking. Men først må tannlegen forta en undersøkelse. En ikke kirurgisk fjerning varierer på mellom 900 – 1800 kr. Om man  må fjerne tannen kirurgisk koster det som oftest mer, men da får du også refusjon på del av kostnaden fra Helfo. Vi tilbyr også studentrabatt på 15 %.

Vondt i visdomstann? Du får time på dagen!

Om du har vondt i din visdomtann tilbyr Rommen Tannlegesenter deg time på dagen. Ring oss  på 22 21 02 96 for akutt time.