GINGIVITT/TANNKJØTTBETENNELSE

Hva er gingivitt/tannkjøttbetennelse?

Gingivitt er en betennelse i tannkjøttet, som ikke har utviklet seg til tannløsning/pyrea. Gingivitt er en akutt tilstand som forsvinner relativt hurtig etter riktig behandling hos tannlege/tannpleier.

Hva forårsaker tannkjøttbetennelse?

Årsaken til tannkjøttbetennelse er bakteriebelegg på tennene. God munnhygiene forebygger gingivitt.

gingivitt

Hvilken behandling gis mot gingivitt?

Når gingivitt er fastslått, fjerner vi det bakteriebelegget som har forårsaket denne tannkjøttbetennelsen. Etter at belegget er borte vil betennelsen forsvinne, helt av seg selv. Det vil være viktig å opprettholde god munnhygiene for å sikre at betennelsen ikke kommer tilbake.

Gingivitt er en relativt uskyldig tilstand, vel og merke dersom den behandles før den får utvikle seg videre, og gir ikke permanente skader. Etter behandlingen er du like god.

Hva skjer om gingivitt ikke behandles?

Ubehandlet kan gingivitt utvikle seg til periodontitt – en kronisk tannkjøttsykdom. Det er derfor avgjørende med umiddelbar behandling når en tannkjøttbetennelse har oppstått.
gingivitt

Sunn tannkjøtt lengst til venstre. Tannløsning helt til høyre.

Vil du bestille time for undersøkelse hos tannlegen? Her finner du vår kontaktinformasjon.

Hvilke symptomer har gingivitt/tannkjøttbetennelse?

Gingivitt er en betennelse, og symptomene vil være hissig rødhet i tannkjøttet, hevelse og smerte. Men i de tidligste fasene kan symptomer være nesten fraværende.

Vær særlig oppmerksom hvis tannkjøttet blør under tannpuss, og hvis vanlig tannpuss gir smerter. Dette kan være tidlige symptomer på tannkjøttbetennelse.

Lurer du på om du trenger behandling av gingivitt? Det er bedre med ett tannlegebesøk for mye enn ett for lite.

Behandling av gingivitt hos barn

Det kan være vanskelig å finne ut nøyaktig hvor et barn har vondt. Men er du sikker på at barnet har smerter i munnen skal tannlege kontaktes.

Helt generelt kan vi si at tannkjøttbetennelse hos barn er relativt vanlig. Matrester har lett for å bli liggende igjen i barnemunnen – på tross av tannpuss. Vi anbefaler god tannpuss to ganger om dagen. Så snart de permanente tennene er på plass, anbefaler vi at barnet lærer å bruke tanntråd. Dette vil være en god forsikring for friske tenner som varer livet ut.

Tidlig læring av god munnhygiene kan hindre tannkjøttbetennelse. Det er dessuten alfa og omega for en frisk munn med tenner som varer livet ut. Se også vår informasjonsside tenner hos barn.

Vitenskapelige undersøkelser om kosthold og gingivitt

Ernæring er viktig for alle deler av kroppen – også munnen. Inntak av frukt, grønt og fiber hjelper kroppen med å bygge et godt immunforsvar og virker forebyggende mot betennelser, som f.eks. gingivitt.

Nyere forskning viser at både tranebær og blåbær har effekt i bekjempelse av gingivitt. Men – merk! – bærene må være identiske med dem du selv kan finne i skog og mark. Det finnes i dag ikke noe alternativ på markedet med dokumentert effekt.

Kontakt oss i dag på telefon 22 21 02 96 eller bestill time online.

Samtal om tannimplantat er med en av våre allmenntannleger.Tilbudet gjelder ikke med våre tannlegespesialister.

Ring oss hvis du
trenger akutt tannlege!

Vi hjelper deg vanligvis innen
2 timer etter første kontakt

Ring oss hvis du trenger akutt tannlege!

Vi hjelper deg vanligvis innen 2 timer etter første kontakt

PRISLISTE

Med oss får du det aller beste tannhelsetjenester til rimelige priser. Et besøk til tannlegen trenger ikke å være så dyrt som mange tror. I tillegg kan våre pasienter få økonomisk støtte fra Helfo og Nav, noe som gjør behandlingen enda billigere. Om du ønsker delbetaling og finansiering, har vi gode avtaler.

LANGE ÅPNINGSTIDER

Om du bare er nysgjerrig, vil bytte tannlege, ønsker mer kunnskap om tannhelse, har akutte problemer, er engstelig for tannlegebesøk eller vurderer nye eller flere tenner. Da har du kommet rett, vi kan hjelpe deg med kort ventetid og har lange åpningstider. Tannlegevakten er åpen for akuttbehandling! Velkommen!

RENTEFRI DELBETALING

Vi tilbyr delbetaling for våre pasienter sammen med Cresco. Vi kan tilby en helt rentefri delbetaling over 4 mnd eller 12 mnd. Vi har også direkte oppgjør med Helfo og kan derfor tilby rimeligere tannbehandling om du har krav på støtte. Våre tannleger vil vurdere om du har krav på refusjon fra Helfo.

TANNLEGESKREKK?

Har du smerte eller andre problemer i munnen og tennene, men ikke tør å besøke tannlegen? Våre tannleger har den erfaring og kunnskapen som trengs for å hjelpe deg med tannlegeskrekk. Vi tilbyr derfor gratis konsultasjon om tannlegeskrekken din i et avslappet og trygt miljø.